Tränar du fel inför Cykelvasan?

Tränar du fel inför Cykelvasan?

Det finns flera vanliga fel som amatörcyklister gör när de tränar inför tävlingar. Det är därför viktigt att ha en god självkännedom och reglera sin intensitet, frekvens och typ av cykling utifrån sina egna förutsättningar. Det är därför det är så lätt att göra fel. Gör du något av nedanstående misstag när du tränar inför Cykelvasan?

Din träning är inte frekvent

Är du en av de cyklister som gör misstaget att ägna sig åt sporadisk träning utan målsättning och har långa perioder utan träning? Även om denna typ av träning inte nödvändigtvis behöver vara skadlig för din cykling, kommer du inte vinna några tävlingar eller få en särskilt bra tid på Cykelvasan om du tränar på detta sätt. Det som dock kommer hämma din utveckling är de konstanta avbrotten från träningen och den effekt som dessa har. Försök att ta reda på varför du tränar på detta sätt. Är det till exempel på grund av ditt jobb eller dina familjeförhållanden, eller rör det sig bara om ren lathet?

Du är för otålig

Många cyklister tror att de kommer bli snabbare ju hårdare de tränar. Detta stämmer förvisso till viss del, men för de flesta av oss kommer det bara leda till att vi går in i väggen. Du kommer utvecklas genom att träna hårdare, men bara om du tränar smart. En bra tumregel är 10-procentsregeln: öka aldrig veckans sträcka eller intensitet med mer än 10 procent åt gången. Försök att ta en vilovecka efter två till tre veckor med hård träning, och använd denna till lugnare cykling.

Du cyklar för snabbt

Det finns absolut en plats för träningssessioner då du cyklar snabbt och pressar dig till gränsen, men du kanske är en av de som inte kan motstå frestelsen av att cykla snabbt när du egentligen bör ta det lugnt? Detta är ett säkert sätt att snabbt bränna ut sig och förhindra sig från att att få önskad träningseffekt av de hårda träningspassen. Som nybörjare bör du försöka lägga till åtminstone två kortare, lugnare cykelpass i ditt program. De kommer ge dig tid till återhämtning mellan mer högintensiva pass, samtidigt som de förbättrar din kondition.

När du ladder upp för Cykelvasa är en bra cykel och a och.o så se till att investera rätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *