Den udda skatetjejen inspirerade till att göra plagg av naturliga material som står emot trender och håller länge. Odd Molly har under åren mottagit priser, börsnoterats och anpassat sig till en marknad för e-handel men under 2018 stänger man igen butiker för att minska kapitalbildning och driftskostnader.
2002 grundades modeföretaget Odd Molly av Karin Jimfelt-Ghatan, Per Holknekt och Christer Andersson. Per Holknekt har varit världsmästare i skateboard och inspirationen till klädmärket kommer faktiskt från en skatetjej som åkte skateboard på 80-talet i Kalifornien. Molly var en udda (”odd”) tjej som vågade följa sitt hjärta och gå emot samhällets förväntningar och meningen är att plaggen ska spegla detta genom att vara livsbejakande. Plagg från Odd Molly är ofta gjorda av naturliga material och kännetecknas av handarbetade detaljer. Många förknippar nog Odd Molly med stickade mönstrade cardigans i naturfärger. Man satsar på att göra kläder av hållbara fibrer för att motverka så kallat snabbmode där plagg slits och slängs med hög hastighet. Plaggen ska även vara tidlösa för att stå emot trender och kunna användas under många år.
E-handel allt viktigare på modemarknaden
2007 börsnoterades bolaget och 2010 noterades det på Stockholmbörsen. 2010 fick även de tre grundarna pris för årets bolagsgrundare framröstade av Founders Alliance. Odd Molly har även mottagit andra priser, till exempel som Årets Varumärke 2007, ett pris som delas ut av svensk Handel. Per Holknekt gick vidare från Odd Molly efter 12 år och Karin Jimfelt-Ghatan lämnade företaget 2013. E-handel står för en stor del av Odd Mollys totala försäljning, något som den tidigare vd:n Anna Attemark var med utvecklade då hon satsade stort på försäljning i digitala kanaler och utvecklade webbutiken.
Anna Attemark tillträdde som vd för Odd Molly 2011 och slutade 2018 då Jennie Högstedt Björk tog över. Odd Molly genomförde då en förändrad affärsmodell efter förluster. Ungefär två tredjedelar av alla butiker ska stängas för att förenkla och minska kapitalbildning och driftskostnader. Bolaget ska gå från att driva 17 butiker till att enbart driva 6 stycken butiker. Under 2018 var det en ovanligt varm sommar i Sverige, något som gjorde att Odd Molly tappade försäljning på bland annat ytterplagg och stickade plagg.